Ad: Fero Taraba a tretí sektor

Autorka sa vo svojom článku kladie otázku, o čom je Taraba a hlavne o čom je tretí sektor. V prvom rade je nutné povedať, že tretí sektor nie je len hŕstka ľudí, viditeľných za predvolebnými kampaniami. Tretí sektor, to je množstvo neziskových mimovládnych organizácií (MVO) a v nich pracujúcich ľudí, ktoré sa snažia vo svojej oblasti o spoločenskú zmenu. Či je to ekológia, charita a sociálna oblasť, rozvoj demokracie a komunít, obhajoba ľudských práv žien a detí a pomoc obetiam týrania, boj proti rasizmu a intolerancii a veľa veľa iných aktivít, v mnohých sektoroch suplujú MVO činnosť štátu a plnia tzv. watch-dog funkciu. Je pravda, že tieto organizácie väčšinou nemajú prostriedky ani čas na vedenie gigantických mediálnych kampaní a ani to nie je ich zmyslom. Spoločenská zmena sa totiž nedá dosiahnuť len pomocou pár billboardov a spotov, navyše, keď tieto už urobenú prácu znevažujú. Nie je teda namieste na základe nepodarenej kampane Urobme to spochybňovať celý tretí sektor, ktorý tvorí neoddeliteľný základ občianskej spoločnosti. Bezobsahovosť a povrchnosť tohoto virtuálneho hnutia len pokračuje v trende, ktorý sa na Slovensku veľmi rýchlo ujal. Pragmatická politika bez ideí a ideológie prezentovaná virtuálnymi politickými stranami slávi v dobe mediálnej demokracie úspech na celej čiare. Nikto však na ich základe nespochybňuje prvý sektor a tým demokraciu ako takú.

O čom je teda Taraba? Je to skutočne obraz tretieho sektora v sukni? Ženské predstaviteľky spotu Urobme to sa nikdy v treťom sektore neprofilovali a o prácu ženských mimovládnych organizácií a postavenie žien (aspoň doteraz) nezaujímali. A platí to aj naopak – autentické ženské ľudsko-právne organizácie sa do Urobme to nezapojili. Všetkým totiž chýbal v kampani obsah. Nazvať komerčnú reklamnú kampaň ženským hnutím je síce (umelý) pokus o jej legalizáciu, ktorú však samotné predstaviteľky Urobme to vzápätí spochybňujú neustálym opakovaním skutočnosti, že „ony nie sú feministky, ony majú mužov rady“. Pri všetkých predsudkoch a obavách, ktoré aj u mnohých žien na Slovensku vyvoláva slovko „feminizmus“ (ktovie vlastne, prečo?) je nutné povedať, že bez neho by dámy nemohli vôbec viesť kampaň na zvýšenie volebnej účasti žien, pretože tieto by jednoducho nemohli voliť a byť volené. A to už nehovoríme o takých samozrejmostiach, ako je vzdelávanie sa žien a ich možnosť pracovať a zarábať. Je to skutočne taký problém na Slovensku pomenovať veci pravými menami? Je skutočne taký problém povedať, že jeden z hlavných dôvodov, prečo my, ženy, máme ísť voliť je jednoducho skutočnosť, že voliť môžeme? Nie je to zrozumiteľnejší a hodnotnejší argument ako ísť voliť preto, aby sa Ferovi Tarabovi konečne vrátila žena? Musím povedať, že ako ženu ma táto argumentácia priam uráža.

Autorka vo svojom článku na záver spomína neschválený návrh zákona, ktorý mohol týraným ženám pomôcť. Je to nepresnosť, návrhy zákonov na pomoc obetiam domáceho násilia boli v NR SR schválené v júni minulého roku. A práve ich akceptácia poslancami a verejnosťou bola v nemalej miere aj výsledkom inej mediálnej kampane, zameranej na ženskú tému – kampane Piata žena. Často sa stretávam v mojom okolí práve s porovnávaním týchto dvoch kampaní. Nechcem hodnotiť kampaň Urobme to, evaluácia je vec jej organizátoriek a donorov.

Kampaň Piata žena pomenovala problematiku domáceho násilia, otvorila verejnú diskusiu a pripravila tým pôdu pre prijatie dôležitých legislatívnych zmien na pomoc obetiam a zlepšeniu ich situácie. Samozrejme, že to nie je koniec snaženia zúčastnených ženských MVO, naopak. Čaká nás ešte veľmi dlhá cesta rovnako ako i iných oblastiach postavenia žien na Slovensku. Mimovládne organizácie roky pracujúce roky za skromných podmienok vedia, že je to cesta neľahká. Má byť naša dôveryhodnosť podľa autorky skutočne spochybnená kvôli Tarabovi? Alebo je namieste hovoriť o dôveryhodnosti tých, ktorí/é Tarabu stvorili a nehádzať celý tretí sektor do jedného vreca?

  1. Pridaj komentár

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: